historie: Addy van Stiphout

Addy van Stiphout

Tijdens het EK baanwielrennen voor junioren in Valencia werd wielrennend Nederland opgeschrikt door het nieuws dat Addy van Stiphout in coma was geraakt na een zware val tijdens het onderdeel scratch. Geruchten deden de ronde dat er voor zijn leven werd gevreesd en dat zijn loopbaan als talentvol renner per definitie ten einde zou zijn. Gelukkig liep het anders: Van Stiphout maakte afgelopen weekend zijn competitiedebuut in Hoogerheide en als klap op de vuurpijl tekende hij een contract bij de Bert Story-Piels formatie van Jan van Dam. Tijd om bij te praten met het talent uit Helmond. Addy, vele verschillende verhalen gingen de ronde na je ongeval in Valencia. Wat is er precies gebeurt? Helaas kan ik mezelf niets meer herinneren van het voorval. En ook van de dagen voorafgaand aan het ongeluk, waar ik uitkwam op de onderdelen Sprint en de Kilometer, weet ik niets meer te vertellen. Blijkbaar ben ik door een manoeuvre van een Russische collega ten val gekomen en op mijn hoofd beland. De eerste dag heb ik in coma gelegen en daarna hebben ze me kunstmatig in coma gehouden omdat ik een vochtophoping bij mijn hersenen had. Om dit te verhelpen, hebben de Spaanse doktoren een pin in mijn schedel geplaatst, zodat het vocht afgevoerd kon worden. Nadat dit gebeurd was, is mijn herstel vrij snel gegaan. Zo snel zelfs, dat ik afgelopen zondag, slechts 4 maanden na het bewuste ongeval, al weer mijn eerste wedstrijd kon rijden! En dan het contract met het Trade Team III van Bert Story Piels? Het heeft me prettig verrast dat ik een contract kon tekenen bij een ploeg als BSP! Want vlak voor het moment dat ik het ongeluk kreeg, begon ik eigenlijk pas echt goed in vorm te raken, ondanks dat ik al een reeks ereplaatsen bij elkaar gefietst had. En dat was ook wel te verklaren, aangezien het behalen van mijn Havo-diploma me wel de nodige energie gekost heeft. Als bewijs hiervan won ik vlak erna de prestigieuze Omloop der Kempen en een kermiskoers in het Belgische Halen. In een eerder stadium liet Van Stiphout zijn benen al spreken in de Omloop van Noord-West Overijssel (3e), Omloop van Borssele (3e) en de Omloop van de Veluwe (9e). Wat voor type renner ben je eigenlijk? Ik ben iemand die behoorlijk rap is en dus kan wachten op een massale aankomst. Toch doe ik dit eigenlijk nooit. Aanvallen is het liefste wat ik doe. Blijven zitten en wachten op een sprint maakt je ook niet sterker en zeker niet geliefder in het peloton. Collega renners hebben tenslotte toch een hekel aan echte ‘plekkers’. Aan de andere kant is het natuurlijk wel makkelijker koersen als je rap bent. Immers, als de koers gesloten blijft en het wordt een massasprint, dan doe je automatisch mee voor de korte prijzen! Mogen we hieruit concluderen dat bergop rijden niet echt je specialiteit is? Ja, dat klopt! Het afgelopen jaar heb ik voor het eerst meer bergop getraind en dan merk je wel dat je progressie maakt, maar een echte klimmer zal ik nooit worden. Geef mij maar een relatief vlak parcours met regen en wind. Een koers als Parijs-Roubaix vind ik dan ook geweldig om te zien. Zo iets zou ik graag later ook een keer willen rijden. In de Tour de France heb ik immers toch niets te zoeken! Wat verwacht je van je eerste jaar als belofte? Eigenlijk weet ik helemaal niet wat ik ervan moet verwachten. Ik ga er gewoon heel fanatiek voor leven en trainen zoals ik dat altijd gedaan heb en dan zie ik wel wat er van komt. Ik hoop dat ik de eerste jaren een boel kan leren van de oudere renners in de ploeg zodat ik over een jaar of 2-3 kan schitteren in een koers als Olympia’s Tour. Blijf je de weg en de baan dan ook weer combineren? Ik ben van mening dat het niet mogelijk is om beide zaken goed te combineren. Ik hoop het wel nog een tijdje te kunnen doen, maar op een gegeven moment zul je toch een keuze moeten maken. En aangezien de weg me veel meer aantrekt dan de baan, zal deze keuze niet zo moeilijk zijn! Tot slot: hoe ga je jezelf voorbereiden op het nieuwe seizoen? Dit jaar probeer ik nog wat wedstrijdjes te rijden om de grote conditionele achterstand weg te werken. Daarna zal ik weer overschakelen op de wintertraining die voornamelijk zal bestaan uit lopen, zwemmen en fitness om dan tegen het seizoen de draad met de fiets weer op te pakken in de vorm van duurtrainingen op de weg, bostrainingen met de ploeg en ‘s zondags zal ik regelmatig te vinden zijn op de piste van het Duitse Büttgen om de snelheid te onderhouden (Uit: www.wieleradvies.nl)